Nailheads

Hotrod kustoms dragracing
Aktuellt datum och tid: 24 maj 2019, 01:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Force USA resa 2018 Del 12.
InläggPostat: 16 feb 2019, 00:38 
Offline
Admin/Nailheads Member
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2014, 22:17
Inlägg: 164
Ort: Umeå
Nu var det ett tag sedan det hände nått men det ska vi ändra på så vi fortsätter väl igen.
Fortfarande Onsdagen den 17:e Oktober och vi är i San Diego och på hangarfartyget USS Midway.

Efter turen nere i båten kom vi så upp på flygdäck där det fanns en del flygetyg att titta på, jag tror dom hadde minst ett av varje flygplanstyp som tjänstgjort på båten under alla år, här är ett MacDonnel Douglas F4 Phantom II, en flygplanstyp som bl a tjänstgjorde under Vietnamkriget.

Bild


En annan plantyp som tjänstgjort på båten, en McDonnel Douglas F/A 18 Hornet, samma som Finska flygvapnet köpte istället för vårt JAS Gripen.

Bild


Ytterligare ett ganska känt plan, Grumman F14 Tomcat, det plan som användes i filmen Top Gun med Tom Cruise.
Detta plan var tydligen ursprungligen stationerat på USS Enterprise CVN-65.

Bild


Här har vi en av fångstvajrarna, som med hjälp av hydraulik stoppar planet från ungefär 130 knop till 0 på ca 2 sekunder, när planet tar däck ger piloten full gas och EBK så det kan lyfta igen om dom skulle missa dom 3 eller 4 vajrarna, och en landning på ett hangarfartyg är i själva verket en kontrollerad kraschlandning så landningsställ mm på ett plan för hangarfartygstjänst är betydligt kraftigare än på landbaserade plan, plus att dom har den här kroken i rumpan.
Det var före detta piloter som tjänstgjort på hangarfartyg som berättade hur landningarna gick till.

Bild


Samma plan som har kroken på bilden innan är ett Douglas A4 Skyhawk.

Bild


Här är den så kallade "ön" (the island) med flygledning, navigation och brygga.

Bild


Helikoptrar fanns också, bl a en Sikorsky Sea King.

Bild


Och en för oss Svenskar ganska känd modell då den användes för bl a ytbärgning och U-båtsletning av Svenska försvaret, Boeing Vertol BV107, i Sverige kallad Hkp4.

Bild


Tvärs över viken på Naval Air Station North Island på Coronado halvön låg ett betydligt nyare hangarfartyg som fortfarande är i tjänst, detta är ett av dom två som är baserade i San Diego och heter USS Theodore Roosevelt CVN-71 från 1986, det andra är USS Carl Vinson CVN-70 från 1983 som inte låg inne vid detta tillfälle.
Båda är utrustade med kärnreaktorer och behöver inte "tankas" särskilt ofta, runt 20 år mellan bränslebytena ungefär.

Bild


Det passerade ett par Sikorsky UH60 Black Hawk helikoptrar också medan vi var på båten, det stog även en sån på flygdäck för övrigt.
Svenska försvaret har köpt 15 av dessa och den kallas här Hkp16.

Bild


Detta är väl en av dom fulare båttyper som trafikerar dom sju haven, båten heter Athens Highway och är ett Roll On Roll Off fartyg som fraktar bilar och andra fordon över hela Världen, det seglar under Japansk flagg och hemma hamn är Kobe Japan, båten är 200 meter lång och 32 meter bred.
Den kan lasta 6237 bilar och 109 lastbilar.

Bild


Tillbaka till vår båt, detta är kolven till ångkatapulten som används för att skjuta iväg flygplanen från däck, 0-150 knop på 3 sekunder och ca 80 meter, och man är klara att skicka nästa plan redan efter 1½ minut.
Killen i gul väst som med detta tecken till piloten menar...håll i dig för nu åker vi. 8-)
Även här var det en fd pilot som berättade om förfarandet vid starterna...mycket intressant.

Bild


Killarna blickar ut över viken med San Diegos stadskärna i bakgrunden.

Bild


Efter ett par väldigt branta och trånga trappor är vi nu uppe i flygledningen som sticker ut på sidan av "ön" strax bakom mitten, mannen i gul keps är vår guide.

Bild


Här satt flygledarna, Boss och Mini, dom kontrollerar flygdäck och luften runt fartyget.

Bild


Mer branta trappor och nu kom vi till navigationsrummet ungefär mitt i "ön", sjökortet är över farvattnen runt San Diego och rutten in till hamnen i viken är plottad i svart på sjökortet med alla kursändringar mm för att ta sig in.

Bild


Ännu mer branta trappor och nu är vi på bryggan längst fram i "ön".

Bild


Jag sa ju tidigare att medelåldern på besättningen var 19 år...men den här rorsmannen var något yngre. ;)

Bild


Här sitter Kapten Karlsson...ja detta ÄR kaptenens stol på bryggan.

Bild


Vi var ombord på fartyget i ca 3½ timme och tiden gick väldigt fort, vi hadde nog kunnat vara där längre men parkeringstiden hadde redan gått ut så vi fick skynda oss till bilen...ett gruppfoto med reskamraterna hanns med i alla fall.

Bild


Vi lämnade så San Diego via Hwy 163 och sedan I 15 och åkte mot Escondido drygt 4½ mil norr om San Diego för vi skulle C&G Ford Parts och shoppa lite, C&G ligger längst in på Commercial St i nämnda stad.

Bild


Bredvid i samma hus ligger en firma som heter The Woodie Shop, ja vad dom håller på med kanske ni kan gissa, bilen är en 46:a Ford om ni inte visste det.

Bild


Firman drevs av en Danskättling vid namn Andre Henriksen och vi kom efter stunds konversation fram till att han kände Conny, vår vän uppe i Hesperia, och han "tinade då upp" en aning för han var lite avvaktande innan.
En 32 Ford 3W Coupe stog också i verkstan.

Bild


Ute på gården hadde han en 40 Ford Coupe kaross till salu, den var rätt okej.

Bild


Vi lämnade stället och nu var det middagsdags, så vi sökte upp ett matställe i närheten för lite mat, sen bar det iväg hemöver via Hwy 78 ut till I 5 mot norr.
Detta ställe var det nog inte gratis att köpa hus på, platsen är Mission Veijo.

Bild


Här framme är södra änden av I 405 och den vägen kommer ut till I 5 igen norr om L.A. 11½ mil längre upp, vi fortsätter I 5 då den går rakast och förmodligen snabbast till vårt hotell.

Bild


Ja snabbt var kanske att ta i, lite rusning var det ju så det tog en stund, men å andra sidan är ju 405:an trafiktätast i Värden så det gick nog knappast fortare där.

Bild


Med denna bild avslutar vi denna dag, fortsättning följer inom snar framtid.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 16 feb 2019, 09:24 
Offline

Blev medlem: 18 jun 2014, 22:52
Inlägg: 904
Ort: Teg
Härligt reportage, H! :)

_________________
Mvh Håkan
´71 Chris Craft XK-19, Corvette 350 FLV High Performance
´56 Rexoped Fleetline, Victoria MS 50
´69 Chevrolet Camaro Sport Coupe, ZL-1 tribute

Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 16 feb 2019, 09:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 jun 2014, 21:43
Inlägg: 1315
Ort: Umea Sweden
Herreggud vicket tråkigt jobb . . . Jag menar killen i gul väst stod ju även där när Jag va dit 1 1/2 år tidigare . . :lol:

_________________
-41 "Carnelian Zaphir"
-67 "Carnelian Zleephie"
-50 "Amethystian"
-05 "Obzidian"


. . . Ol`n`kool Kustom sleds of Umea . . .

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 18 feb 2019, 18:41 
Offline
Admin/Nailheads Member
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2014, 22:17
Inlägg: 164
Ort: Umeå
Ja han kan inte ha haft roligt...dessutom står han ju blick stilla i den ställningen också...han borde ju få senadrag. ;) :P
När det gällde ångkatapulten så gjorde det inte så mycket om piloterna inte släppt bromsen, dom slängdes av båten ändå och kunde lyfta...stadiga grejjor det där. :o

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 10 mar 2019, 10:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 jun 2014, 18:02
Inlägg: 1242
Ort: Sandviken (Outbackrodders)
Sköna bilder som alltid :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012