Nailheads

Hotrod kustoms dragracing
Aktuellt datum och tid: 21 apr 2019, 02:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Force USA resa 2018 Del 11.
InläggPostat: 03 feb 2019, 09:33 
Offline
Admin/Nailheads Member
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2014, 22:17
Inlägg: 162
Ort: Umeå
Vi kör väl vidare då...för ni är väl fortfarande med, det är som sagt Onsdagen den 17:e Oktober och vi är i San Diego.

San Diego, vad kan man göra där då, jo staden ligger i en havsvik och det är en örlogsstad med hamnar och marinbaser mm.
Här en segelbåt med namnet Star of India byggd 1863 och ligger nere i hamnområdet vid Maritime Museum of San Diego, skeppet är fullt sjödugligt och seglas fortfarande då och då.

Bild


Det finns lite monument också nere vid viken, bl a detta.

Bild

Bild


Och den här statyn kallad Unconditional Surrender Statue "Victory Kiss".

Bild


Men det var inte för detta vi skulle dit utan för den här båten.

Bild


Hangarfartyget USS Midway CV-41.

Bild


Båten blev klar den 19:e September 1945, bara 8 dagar efter Japans kapitulation...så den hann inte med det kriget men var med i Vietnam och var i bruk fram till den 11:e April 1992, den var bl a Flaggskepp under Operation Dessert Storm 1991, alltså Gulfkriget.

Bild


Fartyget ar ombyggt och moderniserat ett par gånger sedan det togs i bruk och idag är det 305 meter långt och 73 meter brett på flygdäck, har 18 däck (våningar) och väger ca 64000 ton.

Bild


Då är vi på hangardäck där alla flygplan förvarades och lagades, hur många det var varierade mellan 65 och 100, det finns en del att titta på där, bl a denna Vought F4U Corsair som användes i stillahavskriget.

Bild


Mer hangardäck, planet är ett Grumman TBF Avenger.

Bild


Då man går ombord får man en liten apparat där man laddar in information om det man ser och man följer en slinga under däck för att se hur alla dom drygt 4200 i besättningen hadde det på båten, medelåldern på besättningen var för övrigt 19 år.
Här är prällens hytt.

Bild


En av dom högre officerernas hytt, jag minns inte riktigt för det var mycket information...men det kan ha varit kaptenens.

Bild


Kaptenens bord i officersmässen.

Bild


Mer officersmäss.

Bild


En av matsalarna för vanliga sailors.

Bild


Ett av köken, för det fanns flera.

Bild


Dom typer av uniformer som användes för olika ändamål.

Bild


Bombhiss.

Bild


Posten, ni ser bilden med grön rand under, där laddade man in informationen om stället i den lilla apparaten som man sedan lyssnade på.

Bild


En av verkstäderna för det fanns ett par till...stor svarv så dom kunde göra stora saker.

Bild


Kontrollerna i maskinrummet, mannen i gul keps var en av guiderna som man kunde fråga om man funderade på någonting.

Bild


Huvudkontrollen för maskineriet där Chiefen och andra maskinister satt och övervakade allt som händer i maskin.
Båten drevs med 4 ångturbiner på tillsammans 212000 hästkrafter, ångan framställdes i 12 dieseleldade pannor och det gick åt 100000 gallons (378 kubikmeter) diesel per dygn så man fick tanka ofta, 1-2 gånger per vecka...eller bunkra som det ju heter på sjöfartsspråk...dagens moderna atomdrivna hangarfartyg "tankar" kanske vart 25:e år eller så.

Bild


Svets och sliprum.

Bild


Här har vi finkan, för med 4200 man ombord torde det väl inte ha varit lugnt riktigt hela tiden.

Bild

Bild


Såhär sov dom vanliga beväringarna.

Bild


Och här fick dom sin dagpenning oftast i Military Payment Certificates (MPC) som användes i det militära mellan 1946 och 73 istället för Dollar, bl a för att undvika svart handel mm.

Bild


Vi fortsätter turen nästa gång så håll ut.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 03 feb 2019, 10:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 jun 2014, 18:02
Inlägg: 1240
Ort: Sandviken (Outbackrodders)
jisses vilken liten mysbåt det där var då :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 03 feb 2019, 17:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 jun 2014, 21:43
Inlägg: 1314
Ort: Umea Sweden
Jasså !! Ni fick te lite semester å . . :lol: . . För den som inte varit på USS Midway kan Jag bara rekommendera ett besök , då dessutom biljetten ger MKT för pengarna . . . 4 timmar går vansinnigt fort vill Jag lova . . . En kul grej som Jag gissar Du har pics på e ju ankarkättingen . . . vilket åskväder de ska va när den släpps i vattnet . . I hörslingan har Jag för Mej dom sa den studsade nästan en meter när ankaret gick. . . . då bör man betänka att EN länk tror Jag knappast man lyfter på 2 man & dom torde ju va nåra meter långa för att nå botten . . . :roll:

_________________
-41 "Carnelian Zaphir"
-67 "Carnelian Zleephie"
-50 "Amethystian"
-05 "Obzidian"


. . . Ol`n`kool Kustom sleds of Umea . . .

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: 03 feb 2019, 22:33 
Offline
Admin/Nailheads Member
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jun 2014, 22:17
Inlägg: 162
Ort: Umeå
Ja vi var där i tre och en halv och hadde nog kunnat vara där längre, men parkeringstiden tog slut.
Den kättingen är ganska tung, bara en länk väger drygt 70 kg och dom har nästan 550 meter ankarkätting ombord, ett ankare väger drygt 18 ton.
Båtrackarn gick ganska fort också, 33 knop ungefär, tillräckligt för att man ska kunna åka vattenskidor efter den.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012